De kostbare spiegel Samādhi
De kostbare spiegel Samādhi, de Meest Verheven Spiegel werd geschreven in de negende eeuw door een sleutelfiguur in de ontwikkeling van onze traditie, Tung Shan Liang Chieh, bij ons beter bekend onder zijn Japanse naam Tōzan Ryōkai. De Kostbare spiegel Samādhi is een gedicht dat dermate deel is gaan uitmaken van onze traditie dat het als een soetra wordt beschouwd. Een centraal gegeven van het gedicht is een onderricht van Tōzan dat bekend staat als de Vijf Posities of de Vijf Rangen.
Bron: Boeddha herkent Boeddha H17, eerw. meester Daishin Morgan
Lezingen over de Kostbare spiegel Samādhi.
Inleiding bij deze serie lezingen over de Kostbare Spiegel Samādhi.
Deel 1:
"De Boeddha’s en Stamhouders hebben de dharma van ‘Dit – zoals het is’ rechtstreeks aan ons doorgegeven.
Nu heb je haar, bescherm haar goed.."
Deel 2:
"Als je sneeuw in een zilveren schaal
of een zilverreiger verhuld in het maanlicht,
met elkaar vergelijkt, zie je dat ze niet identiek zijn.
Als je ze met rust laat, vormen ze één geheel."
Deel 3:
"Midden in de nacht is Het helder en licht maar in het daglicht kan je Het niet zien.
Het functioneert als een kompas voor alle wezens,
en bevrijdt van lijden wanneer je je er naar richt.
Alhoewel er niets opzettelijk wordt gedaan,
wordt er wel iets uitgedrukt.
Wanneer je je in een juweel weerspiegeld vindt,
omvatten spiegelbeeld en wezen elkaar. Jij bent niet het beeld,
het juweel [met beeld] toont waarlijk wat jij bent."
Deel 4:
"Twee keer het drie gram li geeft zes lijnen.
De hele en gebroken lijnen beïnvloeden elkaar.
Stapel ze op dan krijg je drie paren.
Bij de 5de combinatie is de transformatie compleet"
Deel 5:
" Dring door tot de Bron en bewandel de paden.
Bestrijk het gebied en maak gebruik van de wegen.
Wanneer de scheiding tussen land en pad vervaagt, is dat gunstig;
werk dit niet tegen!
Het is van nature werkelijk én subtiel en staat los van illusie en verlichting.
Kalm verheldert het tijden van oorzaak en gevolg.
Het is zo klein dat het past waar geen ruimte is en zo groot dat het iedere begrenzing overschrijdt.
Wijk er een haartje van af en je bent er niet mee in harmonie."
Deel 6:
" De oude wijzen hadden mededogen met hen,
Die zoals een vastgeketend paard of als een rat in een val,
Uiterlijk beheerst maar innerlijk onrustig zijn,
En reikten hen de Dharma aan."
Deel 7:
"Naarmate we ons minderwaardig voelen
Reiken we naar kostbaar meubilair en dure kleding;
Naarmate we bang zijn of verwonderd
Zien we zwarte schimmen of een witte os.
Deel 8: